tiistai 27. syyskuuta 2011

Miten arvioida palveluntarjoajaa?

Tämä on helppo. Tämä myös pätee ihan joka alalla, ei pelkästään turvallisuusalalla.

Pariinkin otteeseen olen asiakkaille etsinyt erilaisia palveluntarjoajia turvallisuusalalta, ja voin tässä paljastaa salaisuuteni siihen miten arvioin heidän pätevyyttään. Ei ainoa, mutta lähes tärkein kriteeri on se että osaavatko he myydä palveluaan. Tätä testaan yksinkertaisesti soittamalla joko vaihteeseen tai suoraan jollekulle jonka tittelin mukaan pitäisi vastata myyntitoiminnasta, ja kerron mitä tahdon.

Yllättävän usein tulos on joku näistä:
  • myyntipuolen vastaava ei ole nyt paikalla
  • minut yhdistetään jollekulle vastaavalle joka on kuitenkin lomalla tai lounaalla
  • minut yhdistetään jollekulle joka ei ylipäätään tiedä asiasta mitään
  • puhelimeen ei vastata ollenkaan
  • jätän soittopyynnön mutta ei tule vastausta
  • sanotaan, että tarjous tulee sähköpostissa sitten mutta tarjousta ei koskaan tule

Näissä kohdissa yleensä totean että ehkäpä meidän asiakas tarvitsee palveluntarjoajan joka ymmärtää liike-elämästä jotain. En minä lähde hattu kourassa kolkuttelemaan K-Kaupan ovelle että myisiköhän arvon tirehtööri tiploomikauppias minulle savukkeita, miksi sitten nöyristellä jos olen ostamassa huomattavasti kalliimpia palveluita?

Myyntityö on kuitenkin minkä tahansa yritystoiminnan kulmakivi. Helpoin myyntitilanne on se että potentiaalinen asiakas itse ottaa yhteyttä. Jos sitä ei osata tehdä, miksi ajatella että yritys osaisi mitään muutakaan?

-Jussi Marttila

P.S. Itse olen nykyisin aina puhelimella tavoitettavissa, ihan jo siksi että tykkään rahasta. Jos haluat ostaa meiltä turvallisuusauditoinnin, minulle voi soittaa vaikka viikonloppuna tai keskellä yötä. Hinta kyllä nousee jos niin teet.

Lisäys: Katleena Kortesuota kannattaa lukea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei! Kirjoitathan omalla nimelläsi. Emme enää julkaise nimettömiä kommentteja.