tiistai 23. elokuuta 2011

Turvallisuusalan musta laatikko

Yksi syy siihen, että päätimme ryhtyä pitämään tätä yritysblogiamme, on ystävien, tuttavien ja asiakkaiden parissa kohtaamamme suhtautuminen turvallisuusalaan. Jokaisella on huonoja kokemuksia alasta ja tarinoita, joissa joku on maksanut turhasta, kuulee jatkuvasti. Ylipäätään alan maine on huono.

Kun tätä toimintaa tarkkailee sisältä päin, on todettava, ettei negatiivisessa suhtautumisessa ole mitään kummallista. Tälläkin alalla on ongelmansa. Suurin osa ongelmista tuntuisi liittyvän siihen, etteivät turva-alan yritykset osaa tuottaa tasalaatuista palvelua. Imagon kannalta suurin ongelma on se, että yritykset eivät kerro itsestään mitään normaalin markkinointihölynpölyn lisäksi. Tavallisen kansalaisen peruskontakti alaan on vähän pelottavan tai naurettavan näköinen tyyppi marketin parkkipaikalla työntelemässä ostoskärryjä. Mistään ei oikeastaan kerrota mitään.Kyse ei ole siitä, että alalla olisi mitään erityisen suuria salaisuuksia. Ei vain ole tapana puhua näistä asioista. Eihän se sovi.

Koska turva-alan yritysten antama informaatio itsestään on puutteellista, alan imago rakentuu pitkälti niiden uutisten varaan, joissa vartija lyö jotakuta. Yhdistettynä siihen, että monet yritykset myyvät kerrassaan kelvottomia palveluita kirkkain silmin, tämä luo varsin ruman kuvan. Turvallisuusala sijaitsee sekä asiakkaan että ulkopuolisten ihmisten näkökulmasta sellaisessa mustassa laatikossa, josta tietoa tulee ulos yleensä vain silloin kun jokin menee pahasti pieleen. Monien palveluntarjoajien kannalta tässä laatikossa oleminen luo tietysti turvallisuudentunnetta, niinkuin Jari Parantainen omassa blogauksessaan kirjoittaa, mutta pidemmällä aikavälillä se on iso ongelma. Jos kirjoittaa googleen vartiointia koskevia hakusanoja ja sanan blogi, ensimmäiseksi tulee vastaan vartijoiden väkivaltaisuutta käsitteleviä blogeja ja muuta vastaavaa. Millaisen kuvan se alasta antaa?

Me päätimme ottaa toisen lähestymistavan, ihan vain jo siksi, että meitä ei mikään estä sitä tekemästä. Uskomme uudenlaisten toimintatapojen antavan yrityksellemme ainutlaatuista hyötyä. Silloin kun Novemberia ryhdyimme perustamaan, piti meidän vakuuttaa sijoittajamme siitä, että olemme tekemässä tätä eri tavalla kuin useimmat muut alalla. Tämä lähestymistapa näyttäisi toimivan ihan oikeasti: olemme päässeet kiinni sellaisiin markkinarakoihin, joita perinteiset vartioimisliikkeet eivät ikinä tavoita, sillä niiltä puuttuu luottamusta. Suurimmaksi osaksi tämä luottamuksen puute ei edes johdu käytännön asioista vaan siitä, että ei olla tarpeeksi avoimia oman toiminnan suhteen.

- Jussi Marttila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei! Kirjoitathan omalla nimelläsi. Emme enää julkaise nimettömiä kommentteja.