keskiviikko 24. elokuuta 2011

Säkerhet även på svenska: Privatdetektiver

Eftersom Finland är ett tvåspråkigt land, måste man väl också blogga på svenska. Och varför inte? I framtiden kommer jag att skriva hit en del texter på svenska, eftersom jag frågades ifall jag kunde göra så också.

Poängen med vår blogg är att öppna lite säkerhetsbranchen för intresserade, kunder och annars bara intresserade. för traditionellt har inte säkerhetsbranchen varit intresserad av att öppna sig för människor. Det är ju inte bra, för vi trots all är framför allt en del av den kommersiella sektorn, och om inte människor vet vad vi kunde göra för dem, kan vi ju inte göra det för dem.

Sistone har vår fokus varit på privatdetektivsektorn, eller som jag vill kalla det, konfidentiella utredningar. Man kan också tala om privat brottsutredning, om man så vill, men alla detektivjobb utreder ju inte brott i och för sig. Ibland vill någon hitta en gammal klasskompis som försvunnit, ibland vill man utreda att vem som äger ett visst konstverk, med mera.

Veteranerna i privatdetektivbranchen brukar tala om att hur det här är ett säsongsjobb. Det finns inga säsongsjobb. Det finns bara dålig marknadsföring. I praktiken är ju inte ens människor medvetna om att det faktiskt finns privatdetektiver i Finland liksom i alla andra länder i världen . Vi finns inte bara på TV. Så, man kan kanske tala om dålig marknadsföring.

Om du har ett problem, ring upp mig och fråga vad jag kan göra för dig eller ditt företag. Om du ringer mig har jag en lösning.

Företagets kassa har en dag mindre pengar än vad den borde ha, och du har en hop med suspekta kvitton i bokföringen, alla från en och samma anställd som har haft som ansvar inköp. Ring mig: jag tar reda på att vad som har hänt.

En gammal pojkvän till din fru dyker fram och uppför sig hotfull. Du ringer ju polisen, naturligtvis, och ni blir av med honom för en tid. Sen kommer han tillbaka igen. Ring mig.

Din son har en ny sambo. Du tycker att det är något konstigt med henne, och hon vill inte berätta någonting om sitt förflutna för dig eller din son. Du är orolig, ring mig.

Det är i korthet det vad privatdetektiver gör: du har en fråga, jag skaffar dig ett svar. Du har ett problem, jag skaffar fram en lösning.

-Jussi Marttila

PS: Mitt telefonnummer är 04558716440. Ring mig!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei! Kirjoitathan omalla nimelläsi. Emme enää julkaise nimettömiä kommentteja.